torsdag 6 januari 2011

Studiestress

Jag väljer att skriva lite om en artikel som jag läste häromdagen i Metrotidningen, där det stod att många unga lider av negativ studiestress. Det på grund av att studenterna inte kan hantera den stress som studierna medför och därför övergår den till negativ stress (detta enligt Hans Alnemark på Studenhälsan vid Lunds Universitet).
Enligt artikeln är det främst i början av studierna som stressen växer fram och oftast i samband med att man flyttar hemifrån, vilket innebär att man flyttar från familjen, från ordning och trygghet. Man menar att när studenterna flyttar ut växer oro och stress, då man helt plötsligt är tvungen att ta hand om sig själv samtidigt som man ska fixa studierna. Detta innebär oftast att gränsen mellan privatliv och studier suddas ut.  

Förutsättningarna för att man ska lyckas hantera stress är att man sätter gräns mellan arbete och fritid. Det bästa sättet att hantera stress enligt Alnemark är att skapa ett schema som skiljer på arbete och fritid, till exempel är det bra att läsa fokuserad i några timmar och sedan lägga ner böckerna helt. Det är även viktigt att man tar hand om sig själv, att man äter och sover rätt samt att man inte dricker för mycket alkohol.

Tre tips att undvika studiestress, enligt artikeln:

1. Ta hand om dig själv! Ät, sov och motionera regelbundet.
2. Planera dagen utifrån tiden istället för uppgifterna! Gör ett schema för dig själv när du ska plugga och unna dig sedann vara helt ledig.
3. Perfektionism kan vara förlamande! Att ha som mål att uppnå 75% kan ibland vara bättre än 100%. Då kan man vara stolt istället för att skämmas för sina resultat.

Detta fick mig att tänka på min studietid och jag kunde känna igen mig i situationen då jag själv har upplevt en viss negativ stress i vissa av mina studieperioder. Det största problemet för mig var min sömnrytm, eftersom jag oftast sov väldigt sent och vaknade relativit tidigt, vilket också innebar att jag ibland fick sova på eftermiddagarna för att samla på krafter till plugg och annat. Trots den periodliga stressen lyckades jag bra med mina studier. Jag tror att det berodde på att jag höll mig till mitt regelbundna träningsschema samtidigt som jag försökte dela upp mina timmar till studier och annat. Stressproblemet uppkom då och då och de tror jag på grund av att jag ibland sov dåligt eller för lite.

Jag tycker att artikeln är något att rekommendera för er studenter som upplever stress eller risker att hamna i en obalanserad stressig situation. Se till att ta hand om er! Läs artikeln på Metro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar